T-centralen blir en No Go-zon pga marockanska gatubarn

SVT släppte igår ett spännande men skrämmande reportage om situationen vid T-centralen i Stockholm, Sveriges knutpunkt nummer ett för kollektiva färdmedel. En polis säger att situationen är kaotisk på grund av de ”marockanska gatubarnen”, minderåriga kriminella pojkar från främst Marocko, men även från andra nordafrikanska länder. Polismannen säger att de ”går på knäna” av situationen:

– De här killarna är ett enormt problem för oss. De snor grejer överallt och misshandlar ordningsvakter på centralen. Tar tjejer mellan benen och ger dem örfilar när de säger ifrån.

– Jag skulle aldrig släppa iväg mina barn till T-centralen, det skulle ingen polis göra.

Själv reser jag en del i landet och var på T-centralen senast i söndags. Enligt min uppfattning är Centralstationen i Göteborg ett ännu otryggare ställe där det är svårt att undvika att bli antastad. Men jag kommer även att undvika T-centralen framöver.

Enligt Metro finns det omkring 800 marockanska gatubarn i Sverige, de flesta i Stockholm och Göteborg. Sverige förhandlar med Marocko om att skicka dit dem. Att Sverige inte erkände Västsahara som stat var nog en del av den förhandlingen.

SvD skrev förra året att dessa brottslingar finns i ett flertal europeiska städer. Marockanska gatubarn ska ha begått en uppmärksammad gruppvåldtäkt på Södermalm i Stockholm förra året. Även ett rån på en spårvagn vid Mölndalsbro nära Göteborg och flera andra rån på nyårsnatten i samma område påstås ha haft marockanska gatubarn som gärningsmän.

Fnordspotting, 6mannen och Motpol har också kommenterat situationen vid T-centralen. Toklandet har gjort en imponerande sammanställning av asylrelaterade incidenter de senaste veckorna.

2 thoughts on “T-centralen blir en No Go-zon pga marockanska gatubarn

  1. Ett problem för T-Centralen, polisen och politikerna.
    Jag sitter tryggt långt ut i en lugn förort med min katt och hagelbössa.

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.