Jag sympatiserar inte heller med stenrika skattesmitare men…

De bajsar inte i stadens parker eller på lekplatser.

De säger inte ”hej-hej” med uppfordrande blick varje gång jag handlar mat.

De snattar inte och tvingar därmed inte min lokala handlare i konkurs.

De bygger inte smutsiga läger på annans mark som skräpas ner till oigenkännlighet.

De tycker inte synd om sig själva och klandrar majoritetsbefolkningen för att de eller deras föräldrar har tackat nej till deras utbildning.

De stjäl inte koppartråd längs järnvägen så att mitt tåg blir inställt.

De trakasserar mig inte på järnvägsstationen.

De trakasserar mig inte i tunnelbana, buss eller spårvagn.

De stannar mig inte på vägen och tvingar mig att köpa guld.

De ljuger inte om sin ålder för att få mångdubbla skatteförmåner.

De gnäller inte över något skattefinansierade boende, eftersom de finansierar boendet själva.

De kallar mig inte rasist i sekund och minut.

De hatar inte judar.

De klandrar inte vita män eller judar för allt dåligt i världen.

De förpestar inte min dotters skola med att tafsa på henne i grupp och kalla henne svennehora.

De förpestar inte min sons skola i grupp med att slå honom, stjäla hans mobil och sedan kalla honom jävla svenne.

De får inte landets PISA-resultat för skolan att rasa.

De gruppvåldtar inte.

De mördar inte.

De knivrånar inte.

De stjäl inte ur fickor.

De spottar inte på småbarnsmammor som försöker hindra dem från att stjäla.

De rånar inte åldringar i deras hem.

De bränner inte upp andras bilar.

De kastar inte sten på polis, ambulans eller brandkår.

De bildar inte maffiaorganisationer.

De formar inte religiösa medborgargarden som tvingar kvinnor att skyla sig och tvingar män och kvinnor att sluta dricka alkohol.

De betalar fullt pris för sin tandvård.

De knuffar inte sina fruar och döttrar från balkonger.

De har inga 600-talsvärderingar i moraliska frågor.

De tafsar inte på badhus.

De får inte poliser och socialsekreterare att säga upp sig.

De åker inte till Syrien och hjälper världens värsta terrorister.

De blir inte självmordsbombare.

Så, ursäkta, jag vet att jag borde bry mig om alla skattesmitande mångmiljonärer, men det finns annat som bekymrar mig mer.

2 thoughts on “Jag sympatiserar inte heller med stenrika skattesmitare men…

  1. Det finns dock EN sak som dom gör, nämligen. Dom parasiterar på alla oss som betalar vår skatt, dom kräver att någon annan betalar för vård, skola, omsorg, polis, kustbevakning, forskning, försvaret av vårt fina land, miljövård, infrastruktur mm mm. Dom kan ju flytta till sina skatteparadis och bosätta sig där så slipper vi som betalar för oss att hålla dessa egoister under våra vingar.

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.